Aveti intrebari ? nu ezitati sa ne contactati

  • Seriozitate!
Vezi toate articolele

Noi reglementari pentru acordarea indemnizatiei de somaj tehnic conform OUG 32/30.03.2020

31 martie 2020

Somajul tehnic se acorda pt contractele de munca suspendate conform art. 52 alin 1 lit c din Codul Muncii, adica - in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare. Cunatumul indemnizatiei de somaj tehnic este de 75% din salariul de baza, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut pe economie.

Conform Ordonantei de Urgenta nr 32, aparuta aseara, 30.03.2020, de somaj tehnic decontat de stat beneficiaza TOTI salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate conform unei declaratii pe propria raspundere a angajatorului asumata de reprezentantul legal al angajatorului. Cu alte cuvinte:

- S-a eliminat necesitatea deținerii Certificatului de Situații de Urgență

- Pot beneficia de somaj tehnic TOTI salariatii angajatorilor care au fost afectati de starea de urgenta direct sau indirect (s-a eliminat procentul de 75% dintre salariatii angajatorilor afectati indirect)

- S-au eliminat conditiile referitoare la „capacitatea financiara” a societatii si dovedirea scaderii incasarilor cu 25% in martie fata de lunile ianuarie-februarie ale aceluiasi an.

Primul pas pe care il facem pentru somaj tehnic este emiterea deciziilor individuale pentru suspendarea contractelor de munca si raportarea la ITM a acestor suspendari pentru somaj tehnic. Aceasta raportare se face cu minim 24 de ore inainte de incepe suspendarea contractelor, niciodata retroactiv (pentru perioadele din urma).

Pentru decontarea sumelor aferente somajului tehnic, de la stat, angajatorul va depune la Agentia pentru Somaj, in luna URMATOARE, pentru luna anterioara (adica in mai, pentru aprilie – de exemplu):

- Cerere semnata si datata de reprezentantul legal

- Declaratie pe propria raspundere semnata si asumata de reprezentantul legal al angajatorului. Modelul acestei declaratii deocamdata NU exista si urmeaza sa fie publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I. De cum va aparea acest model – o vom transmite pe mail clientilor nostri in cel mai scurt timp.

- Tabelul care cuprinde salariatii aflati in somaj tehnic.

Decontarea sumelor pentru joamaj tehnic din bugetul asigurarilor de somaj se face DOAR pe perioada starii de urgenta declarate, in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor mai sus prezentate.

Plata indemnizatiei catre salariati se face in termen de maximum 3 zile de la primirea de catre angajator a sumelor de la bugetul agentiei de somaj.

Asa cum va spuneam si in informarea precedenta, statul va deconta 75% din salariul brut, suma ce este supusa impozitarii astfel: impozit 10%, CAS(pensii) 25%, contributia la sanatate 10%. Termenul de plata si declarare a acestor impozite este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care s-au incasat banii de la bugetul asigurarilor de somaj.

Alte clarificari aduse:

-       In cazul in care un salariat are mai multe contracte de munca, din care cel putin un contract de munca cu norma intreaga (de 8 ore) este ACTIV pe perioada statii de urgenta, acesta NU poate beneficia de indemnizatia de somaj tehnic.

-       In situatia in care un salariat are mai multe contracte de munca si toate sunt suspendate ca urmare a insituirii starii de urgenta, acesta beneficiaza de indemnizatia de somaj tehnic – aferenta contractului individual cu drepturile salariale cele mai avantajoase.

-       Indemnizatia de somaj tehnic este plafonata la 75% din salariul mediu pe economie. Salariul mediu pe economie este 5429 lei, iar 75% insemna 4072 lei brut. In cazul in care salariul brut al angajatului depaseste salariul mediu pe ebonomie, societatea, daca dispune de fonduri POATE suplimenta indemnizatia de somaj tehnic.

Exemplu concret: Daca salariatul are brut 7000 lei, 75% inseamna 5250 lei brut pt somaj tehnic si netul ar insemna 3071 lei. Diferenta dintre 2382 si 3071 inseamna 689 lei care POATE FI acordata de angajator daca acesta are fonduri (calculul pe diferenta a fost facut pe sumele nete, nu brute si are caracter informativ)

Va recomandam PRUDENTA in demersurile de a obtine orice fel de facilitati/sume de la stat. Conform declaratiilor Ministrului Muncii, dupa ce va trece aceasta perioada se vor demara o serie de controale catre firmele care au beneficiat de sume din bugetul statului.

În cadrul acțiunilor de inspecție și control desfășurate de către organele abilitate, acestea verifică inclusiv documentele care au stat la baza emiterii declarației pe proprie răspundere de către solicitanți (balante, situatii contabile, etc).
În ipoteza identificării vreunor suspiciuni rezonabile privind decontarea sumelor pentru somaj tehnic, cu nerespectarea dispozițiilor legale incidente ori prin neatestarea situației reale de drept și/sau de fapt a solicitantului, se sesizează organele abilitate în vederea stabilirii măsurilor, potrivit competențelor.

 

Va amintim faptul ca, daca dati o astfel de declaratie pe propria raspundere care nu corespunde realitatii, sunteti pasibili de incalcarea art 326 “Falsul in declaratii” din Codul penal:
“(1) Declararea necorespunzătoare a adevărului, în vederea producerii unei consecințe juridice, pentru sine sau pentru altul, atunci când, potrivit legii ori împrejurărilor, declarația făcută servește la producerea acelei consecințe, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă.”

 

Articole & Noutati

28 iulie 2022
Impozitare contracte de munca part-time, de la 01.08.2022

Incepând cu data de 01.08.2022, pentru contractele de muncă cu timp parțial, când salariatul realizează venituri dintr-unul sau mai multe contracte de muncă cu timp parțial, iar valoarea salariului cumulat este mai mică decât valoarea unui salariul minim brut intreg, se calculează și se datorează la plată contribuția la asigurările sociale (pensii si sanatate) la […]

Mai multe detalii
2 octombrie 2021
Limita sponsorizari

Daca o firma doreste sa faca un contract de sponsorizare cu un ONG si sa beneficieze de scaderea din impozit a sumei sponsorizate, primul lucru pe care trebuie sa il faca este sa verifice daca acel ONG este inscris in Registrul Entitatilor si unitatilor de cult: https://www.anaf.ro/RegistrulEntitatilorUnitatilorCult/ Pentru microintreprinderi limita este de: 20% din impozitul […]

Mai multe detalii
8 mai 2021
DECLARATIA PRIVIND BENEFICIARUL REAL AL PERSOANEI JURIDICE

Informare pe scurt: S-a introdus o noua obligativitate legala PENTRU ADMINISTRATORUL/ASOCIATII societatilor comerciale – si anume: depunerea DECLARATIEI PRIVIND BENEFICIARUL REAL AL PERSOANEI JURIDICE. Aceasta declaratie trebuie depusa in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare. Declaratia resprectiva se completeaza si se depune la ONRC insotita de o cerere. Amenda pentru nedepunerea in […]

Mai multe detalii

CONTABILITATE LA #SUPERLATIV

ACCES CONSULT CONTAB SRL
Str. Constantin Radulescu Motru nr 23, bloc 35, Scara 2, etaj 4, ap 52, interfon 52, sector 4, Bucuresti
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram