Aveti intrebari ? nu ezitati sa ne contactati

  • Seriozitate!
Vezi toate articolele

SOMAJ TEHNIC 2020

21 martie 2020

Conform Ordonanței militare nr. 1/2020 privind unele măsuri de primă urgență care privesc aglomerările de persoane și circulația transfrontalieră a unor bunuri:

- Se suspendă activitatea de servire și consum al produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice, organizată de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice, în spațiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locației; Este permisă organizarea, de către entitățile prevăzute la alin. (1), a activităților de comercializare a produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice, care nu presupun rămânerea clienților în spațiile destinate acestui scop, precum cele de tip "drive-in", "room-service" sau livrare la client.

- Se suspendă toate activitățile culturale, științifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear și de îngrijire personală, realizate în spații închise.

- Pe perioada starii de urgenta se mentin inchise toate institutiile de invatamant private.

REGLEMENTARI PENTRU ACORDAREA INDEMNIZATIEI DE SOMAJ TEHNIC CONFORM OUG 30/21.03.2020

Somajul tehnic se acorda pt contractele de munca suspendate conform art. 52 alin 1 lit c din Codul Muncii, adica - in cazul intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare. Cunatumul indemnizatiei de somaj tehnic este de 75% din salariul de baza, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut pe economie.

Indemnizatia aferenta somajului tehnic este supusa impozitarii astfel: impozit 10%, CAS(pensii) 25%, contributia la sanatate 10%. NU se plateste CAM pentru somaj tehnic. Retinerea si plata taxelor se face de catre angajator din indemnizatiile incasate din Bugetul Asigurarilor pentru Somaj. In concluzie mai intai se vor incasa sumele de la Bugetul Asigurarilor pentru Somaj, se va face retinere la sursa si apoi se va face plata sumelor nete catre salariati. (la sfarsitul acestei prezentari veti avea un model de calcul indemnizatie de somaj tehnic)

Pe scurt vor fi doua categorii de salariati care vor putea beneficia de somaj tehnic pe perioada starii de urgenta:

1.    Salariatii societatilor care isi intrerup total sau partial activitatea pe perioada starii de urgenta – in mare parte salariatii societatilor din activitatile mentionate mai sus prin Ordonanta militara 1/2020. Aceste societati vor trebui sa obtina certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri. Somajul tehnic se va suporta din Bugetul Asigurarilor de Somaj pentru TOTI salariatii acestor societati.

Deocamdata nu este reglementata obtinerea acestui Certificat, insa ii asiguram pe clientii nostri ca ii vom sprijini in obtinerea lui. Vom reveni cu informatii despre obtinerea certificatului de situatii de urgenta de indata ce acestea vor fi publicate.

 

2.    Cea de a doua categorie de salariati care vor putea beneficia de somajul tehnic suportat de stat sunt salariatii societatilor care reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizației prevăzute la alin. (1) pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

In acest caz pentru plata indemnizatie de somaj tehnic, angajatorii vor depune o declaratie pe proprie raspundere in care vor declara ca incasarile din luna anterioara depunerii declaratiei sunt mai mici cu cel putin 25% decat media incasarilor din perioada ianuarie-februarie a acestui an si ca nu au capacitatea financiara pentru plata tuturor salariatilor.

In ambele situatii de mai sus, Cererea pentru acordarea indemnizatiilor, semnata si asumata de reprezentantul legal al societatii, se depune electronic la Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca a Municipiului Bucuresti insotita de urmatoarele documente:

a)    Certificatul de situatie de urgenta pentru prima categorie de salariati/societati (vezi pct 1) SAU declaratia pe proprie raspundere, pentru cea de a doua situatie prezentata (vezi pct 2)

b)    Lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatie.

 

Documentele de mai sus se vor depune in luna curenta pentru luna anterioara EXCLUSIV prin posta electronica catre Agentia de Somaj, iar banii se vor vira in 30 zile de la data depunerii.

 

Exemple de calcul indemnizatie somaj*:

-      Daca salariul de baza este 2230lei=>75%*2230=1.673 lei decontat/luna BRUT => salariatul primeste NET (in mana) 979 lei

-      Daca salariul de baza este 2350lei=>75%*2350=1.763 lei decontat/luna BRUT=> salariatul primeste NET (in mana) 1.031 lei

-      Daca salariul de baza este 3000lei=>75%*3000=2.250 lei decontat/luna BRUT=> salariatul primeste NET (in mana) 1.316 lei. Sumele sunt calculate fara facilitatile de constructii aici. Pentru ca daca venitul realizat va fi sub 3000 lei, nu cred ca se vor aplica facilitatile de constructii.

ATENTIE: indemnizatia de somaj tejnic este limitata la 75% din salariul mediu pe economie, adica 5429*75% = 4072 lei brut si net (in mana) rezultand 2.382 lei.

*exemplele de calcul prezentate sunt orientative

 

ALTE MĂSURI ECONOMICE, PREZENTATE ÎN OUG 29/2020

·         Nu se datoreaza penalitati si nu sunt considerate obligatii restante toate obligatiile ce sunt scadente incepand cu intrarea in vigoare a OUG, adica si termen de 25.03., plus inca 30 zile dupa incetarea acesteia.

 

·         Suspendarea masurilor de executare silita de catre organul fiscal si tertii popriti pe perioada starii de urgenta, plus inca 30 zile dupa incetarea acesteia.

 

·         Firmele care si-au intrerupt total sau partial activitatea si detin certificatul de situatie de urgenta emis de Ministerul Economiei, beneficiaza de amanare la plata pentru serviciile de utilitati si chirie pentru sediul social si sediile secundare, la renegocierea contractelor sau in orice relatii cu alti operatori economici, in relatiile cu institutiile financiar bancare/ leasing sau institutii publice.

 

·         Se amana taxele locale cu termen 31.03.2020 pana in 30.06.2020.

 

·         Se acorda credite cu dobanda 0 pana in 31.12.2021 pt IMM-uri pt capital de lucru (si garantie de la stat 80%). Se vor acorda in baza balantelor si/sau a situatiilor financiare.
Conditiile extinse se gasesc in OUG 29/21.03.2020 - cititi textul din Monitorul Oficial nr 230/21.03.2020 si discutati cu bancile dvs, pe masura ce se vor implementa.

 

·         Sunt mentionate profesiile de interes public: notar public, avocat, executor judecatoresc, medici de familie, medici stomatologi. Urmeaza HG pentru stabilirea criteriilor de functionare. Acestora NU li se aplica beneficiile de asistenta sociala.

 

Se modifica si normele de acordare a concediilor medicale, in sensul ca pentru urgente medicale si COVID nu se mai cere stagiu minim de cotizare, si se pot da si peste 91 zile

Articole & Noutati

25 septembrie 2020
Deductibilitate combustibil pe firma

#IntrebariFrecvente : Cum pot sa decontez cheltuiala cu combustibilul pe firma?Raspuns: La combustibil exista doua componente: cheltuiala si TVA. Daca esti microintreprindere cheltuiala se scade 100%. Daca firma este platitoare de impozit pe profit, cheltuielile se scad 100% daca se intocmesc foi de parcurs si doar 50% daca societatea nu completeaza foi de parcurs. Acelasi […]

Mai multe detalii
25 septembrie 2020
Salariati care locuiesc in apartamente inchiriate de catre angajatori

Chirie decontata pe firma

Mai multe detalii
30 mai 2020
Facilitati fiscale privind angajarea persoanelor aflate in somaj

Angajatorii care în perioada 1 iunie 2020-31 decembrie 2020 încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă, persoane în vârstă de peste 50 de ani ale căror raporturi de muncă au încetat din motive neimputabile lor, în perioada stării de urgență, înregistrați ca șomeri în evidența agențiilor pentru ocuparea forței de muncă, primesc lunar, […]

Mai multe detalii

CONTABILITATE LA #SUPERLATIV

ACCES CONSULT CONTAB SRL / CENTRUL DE AFACERI BUCURESTI SUD, etaj 2
Sos. Oltenitei nr 105A, sector 4, Bucuresti / CUI: 30269761 / J40/6311/2012
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram